Met Small Business Server 2008 heeft u de mogelijkheid om een certificaat van een vertrouwde certificeringsinstantie te gebruiken. Standaard gebruikt de server een eigen zelf ondertekende certificaat (self-signed). Deze certificaat is geldig voor 2 jaar.

Het certificaat wordt o.a.gebruikt door OWA en Outlook. Zodra het certificaat verlopen is geeft Outlook een melding dat het certificaat niet meer geldig is. Je kan de self-signed certificaat verlengen op de server door onderstaande stappen uit te voeren.


1. Ga naar de Windows SBS Console, klik op Netwerk en daarna op Connectiviteit
2. Klik op Certificaat en kies voor Certificaateigenschappen weergeven, hier staat de Geldigheidsdatum van het certificaat (Geldig van xxxx t/m xxxx).
3. In de Connectiviteit scherm klik op Internetdomeinnaam en kies daarna voor Het internetadres instellen.
  - Kies voor ik heb al een domeinnaam die ik wil gebruiken
  - Kies voor Ik wil de domeinnaam zelf beheren (indien domeinnaam gehost wordt bij een externe ISP)
  - Vul bij domeinnaam uw eigen domeinnaam is.  xxxxxxxxxx.nl
4. Klik opnieuw op Certificaat en vraag de cerificaateigenschappen opnieuw op. Het certificaat is nu weer 2 jaar geldig.

Windows SBS 2008, Windows SBS 2011