Wanneer u een telefoon koopt, staat altijd standaard de voicemail aan. Veel mensen wensen dit niet en willen de voicemail uitzetten. Bij veel providers is dit de eerste keer erg omslachtig. Daarom geven wij u op deze pagina voor alle Nederlandse en Belgische providers een korte toelichting hoe u uw voicemail kunt uitschakelen.
Tevens is het verstandig uw voicemail alsmede álle andere doorschakelingen te annuleren voordat u naar het buitenland gaat, dit om (hoge) kosten en verrassingen achteraf te voorkomen. Doorschakelingen annuleren kunt u doen door ##002# (zend) in te voeren.
KPN Mobile, KPN Mobile Prepaid en Hi Prepaid (Nederland)
Bij KPN Mobile staat de voicemail na aanschaf standaard aan. Om uw voicemail te annuleren belt u gratis met 12339. Een ogenblik later krijgt u de melding dat uw voicemail is uitgeschakeld. Wilt u uw voicemail weer aanzetten, bel dan 12331. LET OP: Maakt u gebruik van verkort kiezen, draai dan éérst een 0!
Vodafone en Vodafone prepaid (Nederland)
Bij Vodafone staat de voicemail na aanschaf standaard aan. Zowel abonnees als prepaid gebruikers kunnen de voicemail gratis uitschakelen door te bellen met 12330. Voor het inschakelen van de voicemail belt u met 12331 (eveneens gratis). Daarnaast kunt u uw mobiel ook direct door laten schakelen naar de voicemail (uw telefoon gaat niet over), aanzetten gaat via 12332 en uitzetten gaat via 12333.
T-Mobile en T-Mobile prepaid (Nederland)
Bij T-Mobile staat de voicemail na aanschaf standaard aan. De eerste keer kunt u uw voicemail enkel laten uitschakelen door de T-Mobile klantenservice. Abonnees kunnen dit laten doen via het nummer 0800-7111 (gratis), prepaid gebruikers dienen te bellen met 0900 0236, € 0,25 ct per minuut. Om de voicemail weer in te schakelen toetst **004*+31624 plus uw mobiele nummer gevolgd door # (zenden).
Orange en Orange prepaid (Nederland)
Bij Orange staat de voicemail na aanschaf standaard aan. De voicemail kunt u uitschakelen door vanaf uw mobiele telefoon te bellen naar 1200 (klantenservice). Wilt u uw voicemail weer aanzetten, bel dan wederom naar 1200. Belt u vanaf een ander toestel, gebruik dan het nummer 0628500777 voor prepaid gebruikers en 0628501255 voor abonnees.
Telfort en Telfort Prepaid (Nederland)
Bij Telfort staat de voicemail na aanschaf standaard aan. De voicemail kunt u uitschakelen door vanaf uw mobiele telefoon te bellen naar 1200 en het gesproken menu te volgen. Voor abonnees is dit nummer gratis, prepaid klanten betalen € 0,20 ct per minuut. Wilt u uw voicemail weer aanzetten, bel dan wederom naar 1200 en volg het gesproken menu. Belt u vanaf een ander toestel, gebruik dan het nummer 0626001200.
Belgische providers (Proximus, Mobistar en Base)
Voor zover bij ons bekend is het bij Belgische providers niet mogelijk de voicemail uit te schakelen. Voicemail is bij alle Belgische providers een gratis dienst. Belgische GSM gebruikers kunnen de voicemail ook gerust in het buitenland aan laten staan, dit brengt geen extra kosten met zich mee, mits de gebruiker zijn berichten niet in het buitenland beluistert, aangezien dit berekend wordt als een internationale oproep.